lördag 6 september 2008

En Dag Med Svar...

Billy & Stoffe: Tackar, fan vad jag saknar att lira fotboll med er. Ha det gott så hörs vi nästa gång jag kommer hem.

Anonym: Det var inte meningen att jag skulle göra någon annan tatuering än mina bröder, men för ca 9mån sedan var jag i Samoa och det var grymt, ett paradis. Vi bodde hos en familj ett tag och de enligt vår standard hade de knappt någonting. De bor i sina hus utan rum och väggar, sover på golven, men ändå är alla så glada och snälla hela tiden och de tog verkligen hand om oss. På eftermiddagarna spelar alla som bor i byn volleyboll eller cricket.

I Samoa är tatueringar en stor del av deras tradition och de gör dem på tradiotinellt sett. Efter ett tag blev jag mer och mer sugen på att göra en och de vi bodde hos kände en hövding som var jätte duktig, men vi fick inte tag i han. Det är inte som hemma där man bokar en tid utan mer att man knackar på och så gör de tatueringen i deras fale (hus).

Efter Samoa reste jag till NZ och jag visste att man kunde göra Polynesiska tatu där, men inte var. Jag letade och hörde med folk och tillslut hittade jag "Moko Ink" i Auckland. Där var det en engelsk man som blivit upplärd i flera år av två högt respekterande män vid namn Inia III och hans lärare Sua Suluape Paulo II som gjorde tradiotinella tatu.

Mönstrerna i stjärnan är Samoanska mönster.

/MrJim

Inga kommentarer: