måndag 18 januari 2010

En Dag Med Chiang Mai - Mae That...

I förrgår vaknade jag med en grymt jobbig hosta och utslag över nästan hela armen så vi åkte direkt till apoteket. Hon som jobbade där sa att jag troligtvis var allergisk mot nånting. Tänk om jag är allergisk mot tigrar? Jag blev lite kliig i ögonen efter vi varit där.



När vi fått tag i salva och hostmedicin så var det dags för frokust och sen bar det av med tuktuk till superhighway. Superhighway är motorvägen och där vi skulle börja att åka ifrån. Vår kompis med tuktuken körde oss dit och när vi frågade vilket håll Lampang låg så sa han,
I take you, I take you. Så vi hoppade in igen och han körde oss till busstationen, det är inte alltid lätt att göra sig förstådd när de inte pratar engelska. Efter en del gäster med gester så förstod han vad vi skulle göra och körde oss tillbaka till samma ställe som vi
var första gången.


Man var en aning nervös över att ge sig ut på vägarna för bilarna kör verkligen jätte snabbt och det är många av dem. Som tur är att på de större vägarna så finns det en fil som är för mopeder och cyklar och den är ungefär 1 - 1,5m bred och asfalten är verkligen jätte bra.
Jag sparkar fart 3 - 4 gånger och rullar sen 100 - 150m.

När vi kom utanför Chiang Mai så pratar de absolut ingen engelska så vi använder oss mycket av vår guidebok där vi har en del ord och meningar som är bra att kunna. Det blir också en hel del tecken som äta, sova, kissa, ni vet tecknet med båda händerna framför snoppen.
Detta tecken ser nog inte likadant ut för oss alla, men ni precis som jag som behöver en hjälpande hand för att bära upp denna tunga sak vet vad jag menar.






När kl börjande närma sig 17 hade vi avverkat ca 5 mil och började att leta efter nånstans att sova. Efter lite letande så hittar vi ett ställe som såg ut som en spökstad, lite creepy men vi hade inte så mycket val. Vi kunde iallafall få oss en dusch. Detta ställe har säkert varit jätte fint
när det byggdes för 20 - 30 år sedan, men efter det har man nog inte gjort så mycket med det.


Efter jag duschat och kollat lite på film så somnade jag som en stock, kl 18, det är nice.

/MrJim

Inga kommentarer: