onsdag 1 oktober 2008

En Dag Med Fotboll Eller Två...

Härom helgen lirade jag mina två första matcher i Essinge IK:s b-lag, en på lördagen och en på söndagen.

Lördagens match: Vi kommer till match med endast 10 spelare inkl våran lagledare som ska stå i mål. Han har inte lirat på flera år. Det ska tilläggas att våran trupp besstår av ca 30man. Matchen var förlorad på förhand kändes det som. Planen hette ....vallen, men det var ingen vall. En vall förknippar man ju med feta läktare, grym matta mm. Men inte, planen var kvadratformad, inte klippt vid hörnflaggorna och kullig som ett par bröst på ett tidningsomslag för Slitz, inget vidare alltså. Det finns inga omklädningsrum för de har tennisklubben tagit. Anledning var att ordförande för tennisklubben inte tyckte om svettiga och skitiga fotbollsspelare, så det blev att byta om ute i det fria.

När matchen drar igång så visar det sig att motståndarna också bara är 10man, hoppet stiger. Vi spelar ut dem de första 10min och allt är under kontroll. Då stiger 4-5 motståndarspelare ut ur en nykommen bil. Efter de fått förstärkning så vänder matchbilden och de gör 3 snabba mål. Det ska tilläggas att så gott som alla skott går in.

I början av andra halvlek får vi en man skadad och då rinner det iväg. Det blev tillslut 10-0.

Fast 10-0 så kunde jag ändå inte sluta småskratta, för jag har aldrig haft en sådan skön domare. Här kommer några godbitar: D=Domare. D är 73bast och håller mest till i mittcirklen.
  • Mitt under matchen förvinner D. Det blir några kapningar, men inga avblåsningar. Då står D och pratar med linjedomaren om att han tycker att inte ska du springa här på kanten och bli trött, utan ta dig en stol och sätt dig.
  • Rätt som det är landar en fiskmås på planen. Då börjar D jaga måsen och skrämma den. Fåglen blir så rädd så den nästan skiter på sig. D skrattar, allt medans matchen är igång.
  • Våran back sparkar deras anfallare i straffområdet så det låter över hela Lidingö. Deras kille ramlar inte, men blir av med bollen och klagar på att han inte fick straff. Då skriker D att du får ju fan trilla, annars får du ingen straff.
  • Deras kapten kapar mig och några situationer efter tycker han att han blir kapad av våran spelare och skriker på D. D skriker tillbaka att våran spelare iallafall spelar på bollen tillskillnad mot dig.
  • I början på andra gör de 4-0 och i samband med detta blir en av våra spelare skadad så han går ut och sätter sig. Vi lägger bollen på mitten och D blåser i pipan, vi petar bollen, men då ser vi D gå ut och pratar med våran spelare. Vi stannar upp för att vi tror att han blåst av för att våran spelare var skadad. Motsåndarna tar bollen från oss och innan vi hinner fatta att matchen fortfarande är igång fast D sitter vid sidan och snackar med våran spelare så gör de ännu ett mål.
  • När de gör 10-0 så har det gått ca 80min, då sträcker D upp alla sina 10 fingrar och blåser av matchen. Men det är ju 10min kvar. Då säger D helt kyligt, ja men grabbar, det är lördag och tvåsiffrigt så nu blåser jag av så att vi kan gå hem.
På söndagen var det ombytta roller och då var det motståndarna som bara var 10man och vi var hela 12st. Det var var den samma D, fortfarande skön, men inte lika skön som lördagens match.

Slutresultatet skrevs till 16-0 till oss, fast D var väldigt sugen på att blåsa av vid 10-0, men då hade det bara gått 70min så efter en del tjatande så fick vi fortsätta. En riktigt tråkig match där de gav upp efter 5-0 och ställde halva laget på mittplan. Ett småroligt inslag var att de körde Angus 6-pack, ni vet från Burger King reklamen som gick i samband med fotbolls EM.



/MrJim

Inga kommentarer: