söndag 25 april 2010

En Dag Med Baling - Jeli...

Planen för dagen var att åka så långt som möjligt och sen lifta över bergen. Detta visade sig vara den hittils jobbigaste dagen på hela resan med flertalet backar både uppför och nedför som var 10%. Vi åkte i 8 timmar denna dag och jag tror att jag gick i uppförsbacke 5-6h av dessa och jag var helt slut. Det var de gånger jag bara ville slänga brädan och ge upp, men då kan ju brädan gå sönder och det vill jag ju inte. Att åka sådana här branta nedförsbackar är inget jag uppskattar då jag inte är speciellt duktig på att bromsa när det väl börjat gå för snabbt, fast jag har ju bara åkt bräda i sen förra sommaren så jag blir bättre och bättre. Så de backarna som jag ansåg var för branta och jag bakom Maria och höll i hennes pakethållare, men även detta är ingen dans på rosor, för man måste se till att man inte kör in spetsen i hjulet och man måste ständigt vara framåtlutad med raka armar, och när asfalten är så dålig så att brädan hoppar från sida till sida så är det inte speciellt roligt, men men.

Väl framme i Bersia efter 8h så satte vi oss ner i korsningen för att lifta över bergen. Det dröjde kanske en timme innan vi fick lift, det är ju inte så lätt längre med Marias cykel. Denna gång kom vi halvvägs till hans restaurang, men han lovade att hjälpa oss för nästan alla lastbilar stannade där så han skulle nog kunna fixa lift till oss. Efter 1-1,5h så fick vi lift med en lastbil och det tog rätt bra med tid att köra de sista milen pga alla dessa stigningar.

Anledningen till att vi liftade denna bit var pga:

1 - Hade vi åkt denna sträcka så hade vi fått gå större delarna med sjuka upp och nerförsbackar och det hade tagit oss runt 4 dagar.

2 - Bara ett ställe att sova på och det var rätt dyrt, men så brukar det ju vara. Finns det bara ett ställe så kan man ta mycket betalt.

3 - Myggor i massor.

4 - Vilda tigrar (enligt våran lastbilschaufför).

5 - Vilda elefanter (som vi såg mitt vid vägen, ca 8st).

6 - Det massiva regnet som alltid brukar komma under eftermiddagen/kvällen eller natten.

Tycker du om att åka i stora branta och långa backar så är detta stället nåt för dig. Jag tror att vi hade runt 4-5 mil av nedförsbacke när vi väl kommit upp till toppen. Ta dig med bil upp till toppen mellan Grik eller Gerik som det ibland heter och Jeli.












Can someone please call 911


MrJim

Inga kommentarer: